måndag 29 november 2010

Om Marie Caroline David - den riktiga

Om Marie Caroline David finns det inte mycket att finna. Dock fann jag en bok "Siri Von Essen i verkligheten" där hon omnämndes rätt flitigt. Konstigt vore ju annars. Marie och Siri var ju väldigt nära vänner. Själsfränder. Om inte mer. Därom vet vi egentligen intet. Men jag säger som Marie gör i pjäsen när Strinberg i ett utbrott skriker: Är hon inte lesbisk då? Va? va!
Och i så fall? So What?

Det är egentligen inte det viktiga i sammanhanget. Lika lite som det är viktigt vad och vilka Selma Lagerlöf hade med sig i sänghalmen.

Nå. Siri och Marie träffades i alla fall första gången i Grez, där hon tillsammans med Sophie Holten hyrde ett rum hos en bonde mittemot pensionatet som jag tror att Siri och August bodde på. Sophie, Marie och Siri börjar umgås flitigt, vilket gör att Strinberg känner sig åtsidosatt.

Marie tillhörde den danskjudiska släkten David vilka hade ett rykte om sig att vara både rika och intellektuella. Men 1881 så konverterar (?) konfirmerar sig Marie David protestantiskt. Hon tar också sedemera en föreståndarinnaexamen. (Märk väl att det var inte föränn under 1800-talets senare hälft kvinnorna fick tillträde till högre studier om jag minns rätt) Marie läser även Anatomi och deltog i ett par obduktioner. Men hon närde författarinnadrömmar och 1885 reser hon till Paris för att studera teater och litteratur.

Marie David, beskrivs till skillnad från Strinberg (Isterhaka, lönnfet, plattbröstad, gula ögon, krokig näsa, rödhårig mm) som söt, hjälpsam, intelligent, orädd och ironisk. Dock skall hon ha enligt författarinnan till ovanstående nämnda bok känt sig ofta ensam, vänsökande och melankolisk.

Vänskapen med den 7 år äldre Sophie  präglades att Sophie såg efter Marie på ett något förmyndaraktigt vis.

Att Strinberg och Marie inte hade så mkt till övers för varandra kan man läsa om i diverse brev. Medan Strinberg går på som en ångvält
"Jag kan nämligen inte stå ut med att se det David-Siriska hånglet utan att få kväljningar"

Så är Marie lite mer försiktig med orden:
" Hon (Siri. red anm)är en fin människa och utmärkt. Svag och inte glad. Om honom (Strinberg red anm) vill jag inte uttala mig, vi passar inte ihop"

Marie David förde en ojämn kamp med alkoholen och enligt Strinberg som alltid skräde med orden när det kom till Marie så levde hon i ett permanent fylleri. Däremot, trots sin avogda inställning till Marie rekommenderar han henne som översättare till en av sina pjäser.
Siri stöttade Marie i hennes kamp mot alkoholen.
Marie försökte få till en förhållande med en viss herr Nordström men det blir aldrig något av det då han inte tycker om henne nämvars. Författarinnan till Siri von Essen i verkligheten går så långt till att säga att han hatade henne. Inte så mycket att bygga ett förhållande på.

1886 återvänder Marie tillsammans med Sophie till Köpenhamn och åren efter Grez skall Marie och Siri haft en stadigvarande brevväxling. Strindberg och Siri träter och ligger förmodligen i skiljsmässa under den här tiden. Marie och Sophie stöttar Siri vilket får Strinberg att se rött och anklagar de båda kvinnorna att ha ett lesbiskt förhållande. Han går så långt att han till och med skriver till Siris mostrar att de skall skriva till polisen så att de kan anhålla Marie och Sophie för "Brott mot naturen"

Under ett par år förlorar Marie och Siri kontakten med varandra men den återupptas 1891. Marie har då hunnit göra sin runda till Paris och är ännu en ogift kvinna. Alkoholproblemen försöker hon få bukt med via hypnos men det fungerar sådär. Marie flyttar hem till Siri i Stockholm och Siris familj blir som hennes egen då förhållandet med Nordström gick åt skogen. För Siris barn blir Marie en vuxen som lyssnar, förstår och förklarar saker och ting för dem. De kallar henne Tantis. När Siri flyttar hem till Finland följer Marie helt enkelt med.

Men i Finland börjar det gå utför för Marie, hon blir allt tystare och sluter sig allt mer inom sig. Efter en allvarlig hjärnskakning ådrar Marie sig också en lunginflammation och hamnar i chock. Hon läggs in på en nervklinik och alkoholistanstalt i 1½ år. Hon blir sängliggande såpass länge att i hennes knän bildas broskbildningar som fick brytas upp med våld.
Enligt Maj Dahlbäck som skrivit boken om Siri, konverterar Marie sedan till Katolicismen och dricker inte en droppe alkohol mer. Hon slutar med teater, konst, litteratur men behåller sin galghumor: För ett kort tag återvänder Marie senare till Köpenhamn men slutar sina dagar i ett katolskt nunnekloster i Brestau som "Syster Benedetta"

Dagmarteatern - Köpenhamns nyaste och största teater

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar